Effi: Manningin tuomio osoittaa: Sananvapauden tila hunningolla

Electronic Frontier Finland ry
Julkaisuvapaa heti
Helsinki 30.7.2013

Electronic Frontier Finland ry (Effi) on tyrmistynyt Bradley Manningille tänään USA:ssa luetusta korkeimmillaan 136 vuoden tuomiosta tietojen vuotamisesta Wikileaks-sivustolle. Manningin tuomion lopullinen pituus saadaan vasta myöhemmin, mutta jo nyt on selvää, että tuomio tulee olemaan äärimmäisen pitkä. Manning oli itse myöntänyt etukäteen oikeiksi syytteet, joista maksimirangaistus olisi ollut 20 vuotta, mutta tämä ei riittänyt Obaman hallinnolle, joka haki elinkautista + 156 vuoden maksimituomiota.

Effin varapuheenjohtaja Ville Oksanen toteaa: “Manningin saama tuomio osoittaa, että suhtautuminen tietovuotajiin on Yhdysvalloissa muuttunut äärimmäisen aggressiiviseksi. Esimerkiksi ns. Pentagon-papereiden vuotajaa Daniel Ellsbergiä ei koskaan tuomittu yhdestäkään rikoksesta, vaikka hänen tekonsa oli lainsäädännöllisesti täysin vastaava kuin Manningin teko.” Oksanen jatkaa: “Manningin kohtelu prosessin aikana ja erityisesti nyt tullut tuomio osoittavat myös hyvin, miksi Edward Snowdenin kannattaa todella tehdä kaikkensa pysyäkseen poissa Yhdysvalloista. Samoin Julian Assangen pitkittynyt kamppailu luovutusta vastaan Equadorin suurlähetystöstä käsin nousee tämän päätöksen myötä täysin toiseen valoon.”

Effi korostaa, että Manningin vuodon seurauksena julkisuuteen päätyi runsaasti aineistoa, jonka avulla kyettiin paljastamaan eri maissa tapahtuneita väärinkäytöksiä. Nyt annetulla tuomiolla USA lähettää erittäin vaarallisen globaalin signaalin siitä, että poliittiselle eliitille kiusallisen julkisen keskustelun kitkeminen on hyväksyttävää keinolla millä hyvänsä.

Effi on käynnistänyt tilanteen korjaamiseksi Suomessa kansalaislakialoitteen “Lex Snowden”, jonka yksi keskeinen kohta on tietovuotajien suojan parantaminen globaalisti. Mikäli aloite menee läpi, aitoja tietovuotajia ei voitaisi enää estää matkustamasta Suomeen perumalla heidän passinsa. Aloitteella estettäisiin myös tietovuotajien luovuttaminen ja kriminalisoitaisiin kansalaisiin kohdistuva vakoilu.

Effin puheenjohtaja Timo Karjalainen toteaa lopuksi: “Ehkä pelottavinta Yhdysvaltojen viimeaikaisessa toiminnassa on, että maailmassa ei ole enää olemassa selkeästi maata, joka oikeasti puolustaisi sananvapautta ja ihmisoikeuksia”. Karjalainen jatkaa: “Tämän seurauksena Kiinan, Venäjän ja Iranin kaltaisten maiden on entistä helpompi puolustaa omaa kansalaisten valvontaansa, kuten on jo nähty.”

varapuheenjohtaja, Electronic Frontier Finland – Effi ry
puh. 040 536 8583

Timo Karjalainen
puheenjohtaja, Electronic Frontier Finland – Effi ry
puh. 050 590 3763

Effin kansalaisaloite: Kyllä me voimme – Laki sananvapauden ja yksityisyydensuojan kansainvälisestä turvaamisesta (Lex Snowden):

Electronic Frontier Finland – Effi ry on perustettu puolustamaan kansalaisten sähköisiä oikeuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi oikeus sensuroimattomaan viestintään, kohtuullisiin käyttöehtoihin digitaalista sisältöä ostettaessa sekä vapaus kehittää ja julkaista avoimia tietokoneohjelmia. Yhdistys herättää keskustelua ja pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta ja tekijänoikeudesta Suomessa ja Euroopassa. Mielestämme yksityisyyttä ei saa loukata, spämmäys tulee pitää kiellettynä ja ohjelmistoideapatenteista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yhdistyksellä on noin 1500 jäsentä. Lisätietoja Effin kotisivulta http://www.effi.org/.